Впродовж останнього місяця в соціальних мережах з’явилася значна кількість критичних матеріалів про шкільне виховання. І все було б добре, але, на мою думку, критика виявилася більше деструктивною і руйнівною, ніж продуктивною і задля поліпшення інституційного виховання, яке здійснює, точніше – міг би сьогодні ефективно здійснювати кожний заклад загальної середньої освіти. Я не брав участі в останніх обговореннях проблем шкільного виховання, оскільки вважаю, що ця проблема вимагає системного фахового обговорення, а гострими емоційними заявами щодо дійсно очевидних недоліків можна тільки зашкодити загальній справі шкільного виховання. Саме тому вирішив підготувати статтю з окресленої тематики і ось вона вже розміщена на порталі «Освітня політика».
Чому шкільне виховання таке важливе?
По-перше, українська нація на відміну від "класичних" європейських націй, досвід яких у сфері освіти ми намагаємось використовувати, не має такої розкоші як тривалий період неперервної державності.
По-друге, за сусіда маємо країну-терориста, яка ставить під сумнів наше існування і здійснює геноцид українського народу, та з якою у нас були періоди спільної історії.
По-третє, захист/відстоювання особистості, якщо вже мова йде про «життя або смерть», насправді відбувається тільки через захист/відстоювання нації і її національної держави (за наявності).
Тому не можна покладатися тільки на соціалізацією – стихійний процес формуванні особистості, а вкрай необхідне ефективне громадянське виховання, яке повинен здійснювати кожний заклад загальної середньої освіти.
А ще вважаю, що давно пора (насправді ми вже точно запізнилися щонайменше на 11 місяців) робити сутнісні зміни в системі освіти, адже триває війна! Освіта має стати/бути продуктивною силою і ефективною зброєю, а не просто рядком в бюджеті країни.
Пропоную керівникам закладів загальної середньої освіти, педагогам, які опікуються вихованням української шкільної молоді та всім, хто цікавиться організацією виховання, ознайомитися із статтею за посиланням http://education-ua.org/ua/articles/1422-shcho-ne-tak-iz-shkilnim-vikhovannyam або https://osadchy-pedagog.ucoz.net/load/shho_ne_tak_iz_shkilnim_vikhovannjam/1-1-0-50
|