Осадчий І.Г.,
доктор педагогічних наук
Модель досконалості освітнього середовища закладу загальної середньої освіти
(Модель досконалості ОС:8ПД)
(за матеріалами посібника Осадчий І.Г. Внутрішня система забезпечення якості загальної середньої освіти: науково-практичний коментар у запитаннях та відповідях [Електронне видання] / І. Г. Осадчий – Дніпро: Середняк Т. К., 2019, – 92 с. – Режим доступу:https://drive.google.com/file/d/1J1mLVOY9ZCYjn48kstaxZ1Wgd3HQ2x8Z/view )
Для створення зручного у використанні цілісного уявлення про освітню діяльність закладу загальної середньої освіти пропонуємо під нею розуміти єдність трьох процесів, а саме: вироблення освітньої послуги (створення освітнього середовища), надання освітньої послуги (здійснення освітнього процесу) та забезпечення якості освіти (функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти).
Освітнє середовище закладу загальної середньої освіти подамо у вигляді його моделі досконалості – сукупності обмеженої кількості параметрів досконалості, за допомогою яких можна однозначно описати стан динамічної системи (об’єкта, процесу). Параметр досконалості – це інтегральна макрохарактеристика системи (об’єкта, процесу) за якою оцінюють повноту позитивних якостей (довершеність) будь-чого. Значення параметрів досконалості змінюються дискретно у визначеному інтервалі.
Модель досконалості освітнього середовища закладу загальної середньої освіти подамо у вигляді сукупності 8 параметрів досконалості (скорочено – Модель досконалості ОС:8ПД).
Нижче розкрито зміст параметрів досконалості освітнього середовища закладу загальної середньої освіти.
1. Визначеність. Освітнє середовище є самоцінністю, яку створив заклад освіти завдяки цілеспрямованій діяльності, а його властивості (зокрема, фізичні: температура, освітленість, циркуляція повітря, гігієна), цінності (зокрема, відсутність дискримінації і булінгу, неконфліктність, зручність, емоційний комфорт) і допустимі (прийнятні) в ньому механізми (процедури) діяльності визначено, сформульовано в зручній для сприймання, розуміння і використання формі та відображено в таких документах закладу освіти як статут, освітні програми, положення, заходи, рішення тощо і оприлюднено.
2. Оцінюваність. Освітнє середовище має достатню кількість об’єктивних характеристик, за допомогою яких можна однозначно описати його стан, а тому воно може бути та є предметом моніторингу, вимірювання і оцінювання, а їх результати можуть використовуватися для постійного поліпшення.
3. Структурованість. Освітнє середовище є структурованим, має матеріальний (приміщення і територія із встановленими фізичними властивостями, що відповідають застосовним вимогам; спеціальне обладнання (зокрема для забезпечення швидкого і безперебійного доступу до мережі Інтернет) та засоби навчання (зокрема комп’ютерна техніка) з відповідними властивостями і в достатній кількості) та нематеріальний (освітні програми з наявними можливостями вибору і реалізації індивідуальної освітньої траєкторії для здобувачів освіти; організаційне забезпечення педагогічної та навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти відповідно до освітніх програм; кадрове забезпечення освітньої діяльності; цінності корпоративної культури) складники.
4. Відкритість. Освітнє середовище є відкритим, а тому не має чітких меж (тільки визначені цінності та механізми внутрішньої і зовнішньої взаємодії), є педагогічно доцільно організованою частиною глобального освітнього простору сучасної людини.
5. Спонукальність. Освітнє середовище є спрямованим та активним, воно постійно спонукає та стимулює педагогічну і навчально-пізнавальну діяльність учасників освітнього процесу, має цінності та умови, що забезпечують втілення їх ініціатив і досягнення успіху.
6. Динамічність. Освітнє середовище є динамічним, тобто воно постійно (самочинно та/або цілеспрямовано) змінюється з урахуванням активності, потреб замовників освітньої послуги і очікувань зацікавлених сторін, а також закладу освіти і постійно поліпшується.
7. Безпечність. Освітнє середовище є безпечним і не несе загрози життю і здоров’ю (фізичному, психічному та духовному) учасників освітнього процесу.
8. Партнерство. Освітнє середовище створюється та успішно виконує свої функції за обов’язкової участі закладу освіти, споживачів і замовників освітньої послуги, а також усіх зацікавлених сторін, які діють на засадах широкого партнерства.
З практичної точки зору доречно, щоб параметри досконалості мали невелику кількість рівнів зрілості.
Для зручності під час вирішення практичних задач рекомендуємо використовувати такі характеристики рівнів зрілості параметрів досконалості Моделі досконалості ОС:8ПД:
1-й рівень – низький;
2-й рівень – середній;
3-й рівень – достатній;
4-й рівень – високий.
Визначення рівня зрілості кожного параметра досконалості відбувається шляхом співставлення його дійсного стану із прикладами, наведеними в спеціальній текстовій таблиці (Додаток 1), починаючи з першого рівня і рухаючись до вищих рівнів. Наявним рівнем досконалості освітнього середовища закладу загальної середньої освіти вважається найвищий рівень зрілості, який було досягнуто всіма його параметрами досконалості без будь-яких невідповідностей критеріям більш низького рівня.
Додаток 1.
Характеристики параметрів досконалості освітнього середовища
закладу загальної середньої освіти
(Модель досконалості ОС:8ПД)
№ п/п
|
Параметр досконалості
|
Рівні зрілості
|
Низький
|
Середній
|
Достатній
|
Високий
|
1.
|
Визначеність
|
Освітнє середовище не відображено в документах закладу освіти.
|
Освітнє середовище частково відображено в документах закладу освіти.
|
Освітнє середовище повною мірою відображено в документах закладу освіти та наявні окремі дії з поліпшування його складників (аспектів).
|
Освітнє середовище повною мірою відображено в документах закладу освіти, наявне його постійне поліпшення для забезпечення відповідності застосовним вимогам та актуалізованим освітнім потребам замовників освітньої послуги.
|
-
|
Оцінюваність
|
Освітнє середовище не є предметом спеціально організованої діяльності з його моніторингу, вимірювання і оцінювання.
|
Окремі аспекти освітнього середовища є предметом моніторингу, вимірювання і оцінювання, але не визначено сукупності його об’єктивних характеристик.
|
Освітнє середовище є предметом моніторингу, вимірювання і оцінювання з використанням окремих об’єктивних характеристик та за їх результатами здійснено дії з поліпшування його складників (аспектів).
|
Освітнє середовище є предметом моніторингу, вимірювання і оцінювання з використанням визначеної сукупності об’єктивних характеристик, а за їх результатами
здійснюється постійне поліпшення.
|
-
|
Стуктурованість
|
Структурова
ність освітнього середовища не є предметом спеціально організованої діяльності.
|
Окремі аспекти складників структури освітнього середовища визначено та частково відображено в офіційних документах закладу освіти.
|
Структура освітнього середовища визначена, повною мірою відображена в документах закладу освіти та наявні окремі дії з поліпшування її складників (аспектів).
|
Структура освітнього середовища визначена, повною мірою відображена в документах закладу освіти та наявне постійне її поліпшення.
|
-
|
Відкритість
|
Освітнє середовище обмежене лише внутрішнім середовищем закладу освіти.
|
Освітнє середовище обмежене внутрішнім середовищем закладу освіти, але наявне епізодичне використання ресурсів зовнішнього середовища, зокрема мережі Інтернет.
|
Освітнє середовище є відкритим, включає в себе внутрішнє середовище закладу освіти та зовнішнє середовище, існують окремі постійні канали і механізми використання їх ресурсів та наявні дії з поліпшування його складників (аспектів).
|
Освітнє середовище є відкритим, включає в себе внутрішнє середовище закладу освіти та зовнішнє середовище, існують постійні та надійні канали і механізми використання їх ресурсів та наявне постійне його поліпшення.
|
-
|
Спонукальність
|
Спонукальність
освітнього середовища не є предметом спеціально організованої діяльності.
|
Наявні окремі дії зі створення спонукального освітнього середовища, зокрема створення умов для реалізації окремих ініціатив учасників освітнього процесу.
|
Освітнє середовище спонукає та стимулює педагогічну і навчально-пізнавальну діяльність учасників освітнього процесу, має цінності та умови, що забезпечують втілення окремих їхніх ініціатив і досягнення успіху та наявне поліпшення його складників (аспектів).
|
Освітнє середовище постійно спонукає та стимулює педагогічну і навчально-пізнавальну діяльність учасників освітнього процесу, має цінності та умови, що забезпечують втілення їх ініціатив і досягнення успіху та наявне його постійне поліпшення.
|
-
|
Динамічність
|
Змінюваність освітнього середовища не є предметом спеціально організованої діяльності.
|
Наявні окремі дії зі змінювання освітнього середовища відповідно до застосовних вимог.
|
Освітнє середовище змінюється відповідно до застосовних вимог та окремих персоніфікованих освітніх потреб замовників освітньої послуги і очікувань зацікавлених сторін та наявні дії з поліпшення його окремих складників (аспектів).
|
Освітнє середовище постійно змінюється під впливом застосовних вимог, актуалізованих освітніх потреб замовників освітньої послуги і очікувань зацікавлених сторін та постійно поліпшується.
|
-
|
Безпечність
|
Безпечність освітнього середовища не є предметом спеціально організованої діяльності.
|
- окремі дії із забезпечення безпечності освітнього середовища.
|
Освітнє середовище є безпечним та не несе загрози життю і здоров’ю (фізичному, психічному і духовному) учасників освітнього процесу та
наявні окремі дії з поліпшення його окремих складників (аспектів).
|
Освітнє середовище є безпечним та не несе загрози життю і здоров’ю (фізичному, психічному і духовному) учасників освітнього процесу та
наявне його постійне поліпшення.
|
-
|
Партнерство
|
Створення та забезпечення функціонування освітнього середовища є предметом діяльності тільки закладу освіти.
|
Створення та забезпечення функціонування освітнього середовища є предметом діяльності закладу освіти та наявні окремі спільні дії із деякими замовниками освітньої послуги та/або зацікавленими сторонами.
|
Створення, забезпечення функціонування і окремі покращення освітнього середовища відбуваються завдяки спільній діяльності закладу освіти, окремих замовників освітньої послуги та зацікавлених сторін.
|
Створення, забезпечення функціонування і постійне поліпшування освітнього середовища відбуваються на засадах широкого партнерства, що відображено в угодах (меморандумах).
|
|