П`ятниця, 17/Тра/2024, 12:09 PM
Персональний сайт Осадчий Іван Григорович
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Методичні рекомендації щодо розроблення внутрішньої системи забезпечення якості освіти!
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [17]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 19




Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Модель досконалості освітнього середовища закладу загальної середньої освіти

Осадчий І.Г.,

доктор педагогічних наук

 

Модель досконалості освітнього середовища закладу загальної середньої освіти

(Модель досконалості ОС:8ПД)

 

(за матеріалами посібника Осадчий І.Г. Внутрішня система забезпечення якості загальної середньої освіти: науково-практичний коментар у запитаннях та відповідях [Електронне видання] / І. Г. Осадчий Дніпро: Середняк Т. К., 2019, 92 с. – Режим доступу:https://drive.google.com/file/d/1J1mLVOY9ZCYjn48kstaxZ1Wgd3HQ2x8Z/view )

 

    Для створення зручного у використанні цілісного уявлення про освітню діяльність закладу загальної середньої освіти пропонуємо під нею розуміти єдність трьох процесів, а саме: вироблення освітньої послуги (створення освітнього середовища), надання освітньої послуги (здійснення освітнього процесу) та забезпечення якості освіти (функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти).

   Освітнє середовище закладу загальної середньої освіти подамо у вигляді його моделі досконалості – сукупності обмеженої кількості параметрів досконалості, за допомогою яких можна однозначно описати стан динамічної системи (об’єкта, процесу). Параметр досконалості – це інтегральна макрохарактеристика системи (об’єкта, процесу) за якою оцінюють повноту позитивних якостей (довершеність) будь-чого. Значення параметрів досконалості змінюються дискретно у визначеному інтервалі.

    Модель досконалості освітнього середовища закладу загальної середньої освіти подамо у вигляді сукупності 8 параметрів досконалості (скорочено – Модель досконалості ОС:8ПД).

  Нижче розкрито зміст параметрів досконалості освітнього середовища закладу загальної середньої  освіти.

1. Визначеність. Освітнє середовище є самоцінністю, яку створив заклад освіти завдяки цілеспрямованій діяльності, а його властивості (зокрема, фізичні: температура, освітленість, циркуляція повітря, гігієна), цінності (зокрема, відсутність дискримінації і булінгу, неконфліктність, зручність, емоційний комфорт) і допустимі (прийнятні) в ньому механізми (процедури) діяльності визначено, сформульовано в зручній для сприймання, розуміння і використання формі та відображено в таких документах закладу освіти як статут, освітні програми, положення, заходи, рішення тощо і оприлюднено.

2. Оцінюваність. Освітнє середовище має достатню кількість об’єктивних характеристик, за допомогою яких можна однозначно описати його стан, а тому воно може бути та є предметом моніторингу, вимірювання і оцінювання, а їх результати можуть використовуватися для постійного поліпшення.

3. Структурованість. Освітнє середовище є структурованим, має матеріальний (приміщення і територія із встановленими фізичними властивостями, що відповідають застосовним вимогам; спеціальне обладнання (зокрема для забезпечення швидкого і безперебійного доступу до мережі Інтернет) та засоби навчання (зокрема комп’ютерна техніка) з відповідними властивостями і в достатній кількості) та нематеріальний (освітні програми з наявними можливостями вибору і реалізації індивідуальної освітньої траєкторії для здобувачів освіти; організаційне забезпечення педагогічної та навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти відповідно до освітніх програм; кадрове забезпечення освітньої діяльності; цінності корпоративної культури) складники.

4. Відкритість. Освітнє середовище є відкритим, а тому не має чітких меж (тільки визначені цінності та механізми внутрішньої і зовнішньої взаємодії), є педагогічно доцільно організованою частиною глобального освітнього простору сучасної людини.

5. Спонукальність. Освітнє середовище є спрямованим та активним, воно постійно спонукає та стимулює педагогічну і навчально-пізнавальну діяльність учасників освітнього процесу, має цінності та умови, що забезпечують втілення їх ініціатив і досягнення успіху.

6. Динамічність. Освітнє середовище є динамічним, тобто воно постійно (самочинно та/або цілеспрямовано) змінюється з урахуванням активності, потреб замовників освітньої послуги і очікувань зацікавлених сторін, а також закладу освіти і постійно поліпшується.

7. Безпечність. Освітнє середовище є безпечним і не несе загрози життю і здоровю (фізичному, психічному та духовному) учасників освітнього процесу.

8. Партнерство. Освітнє середовище створюється та успішно виконує свої функції за обов’язкової участі закладу освіти, споживачів і замовників освітньої послуги, а також усіх зацікавлених сторін, які діють на засадах широкого партнерства.

    З практичної точки зору доречно, щоб параметри досконалості мали невелику кількість рівнів зрілості.

  Для зручності під час вирішення практичних задач рекомендуємо використовувати такі характеристики рівнів зрілості параметрів досконалості Моделі досконалості ОС:8ПД:

1-й рівень – низький;

2-й рівень – середній;

3-й рівень – достатній;

4-й рівень – високий.

    Визначення рівня зрілості кожного параметра досконалості відбувається шляхом співставлення його дійсного стану із прикладами, наведеними в спеціальній текстовій таблиці (Додаток 1), починаючи з першого рівня і рухаючись до вищих рівнів. Наявним рівнем досконалості освітнього середовища закладу загальної середньої освіти вважається найвищий рівень зрілості, який було досягнуто всіма його параметрами досконалості без будь-яких невідповідностей критеріям більш низького рівня.

Додаток 1.

Характеристики параметрів досконалості освітнього середовища

закладу загальної середньої освіти

(Модель досконалості ОС:8ПД)

№ п/п

Параметр досконалості

Рівні зрілості

Низький

Середній

Достатній

Високий

       1.

Визначеність

Освітнє середовище не відображено в документах закладу освіти.

Освітнє середовище частково відображено в документах закладу освіти.

Освітнє середовище повною мірою відображено в документах закладу освіти та наявні окремі дії з поліпшування його складників (аспектів).

Освітнє середовище повною мірою відображено в документах закладу освіти, наявне його постійне поліпшення для забезпечення відповідності застосовним вимогам та актуалізованим освітнім потребам замовників освітньої послуги.

  1.  

Оцінюваність

Освітнє середовище не є предметом спеціально організованої діяльності з його моніторингу, вимірювання і оцінювання.

Окремі аспекти освітнього середовища є предметом моніторингу, вимірювання і оцінювання, але не визначено сукупності його об’єктивних характеристик.

Освітнє середовище є предметом моніторингу, вимірювання і оцінювання з використанням окремих об’єктивних характеристик та за їх результатами здійснено дії з поліпшування його складників (аспектів).

Освітнє середовище є предметом моніторингу, вимірювання і оцінювання з використанням визначеної сукупності об’єктивних характеристик, а за їх результатами

здійснюється постійне поліпшення.

  1.  

Стуктурованість

Структурова

ність освітнього середовища не є предметом спеціально організованої діяльності.

Окремі аспекти складників структури освітнього середовища визначено та частково відображено в офіційних документах закладу освіти.

Структура освітнього середовища визначена, повною мірою відображена в документах закладу освіти та наявні окремі дії з поліпшування її складників (аспектів).

Структура освітнього середовища визначена, повною мірою відображена в документах закладу освіти та наявне постійне її поліпшення.

  1.  

Відкритість

Освітнє середовище обмежене лише внутрішнім середовищем закладу освіти.

Освітнє середовище обмежене внутрішнім середовищем закладу освіти, але наявне епізодичне використання ресурсів зовнішнього середовища, зокрема мережі Інтернет.

Освітнє середовище є відкритим, включає в себе внутрішнє середовище закладу освіти та зовнішнє середовище, існують окремі постійні канали і механізми використання їх ресурсів та наявні дії з поліпшування його складників (аспектів).

Освітнє середовище є відкритим, включає в себе внутрішнє середовище закладу освіти та зовнішнє середовище, існують постійні та надійні канали і механізми використання їх ресурсів та наявне постійне його поліпшення.

  1.  

Спонукальність

Спонукальність

освітнього середовища не є предметом спеціально організованої діяльності.

Наявні окремі дії зі створення спонукального освітнього середовища, зокрема створення умов для реалізації окремих ініціатив учасників освітнього процесу.

Освітнє середовище спонукає та стимулює педагогічну і навчально-пізнавальну діяльність учасників освітнього процесу, має цінності та умови, що забезпечують втілення окремих їхніх ініціатив і досягнення успіху та наявне поліпшення його складників (аспектів).

 

Освітнє середовище постійно спонукає та стимулює педагогічну і навчально-пізнавальну діяльність учасників освітнього процесу, має цінності та умови, що забезпечують втілення їх ініціатив і досягнення успіху та наявне його постійне поліпшення.

 

  1.  

Динамічність

Змінюваність освітнього середовища не є предметом спеціально організованої діяльності.

Наявні окремі дії зі змінювання освітнього середовища відповідно до застосовних вимог.

Освітнє середовище змінюється відповідно до застосовних вимог та окремих персоніфікованих освітніх потреб замовників освітньої послуги і очікувань зацікавлених сторін та наявні дії з поліпшення його окремих складників (аспектів).

Освітнє середовище постійно змінюється під впливом застосовних вимог, актуалізованих освітніх потреб замовників освітньої послуги і очікувань зацікавлених сторін та постійно поліпшується.

  1.  

Безпечність

Безпечність освітнього середовища не є предметом спеціально організованої діяльності.

  • окремі дії із забезпечення безпечності освітнього середовища.

Освітнє середовище є безпечним та не несе загрози життю і здоровю (фізичному, психічному і духовному) учасників освітнього процесу та

наявні окремі дії з поліпшення його окремих складників (аспектів).

Освітнє середовище є безпечним та не несе загрози життю і здоровю (фізичному, психічному і духовному) учасників освітнього процесу та

наявне його постійне поліпшення.

  1.  

Партнерство

Створення та забезпечення функціонування освітнього середовища є предметом діяльності тільки закладу освіти.

Створення та забезпечення функціонування освітнього середовища є предметом діяльності закладу освіти та наявні окремі спільні дії із деякими замовниками освітньої послуги та/або зацікавленими сторонами.

Створення, забезпечення функціонування і окремі покращення освітнього середовища відбуваються завдяки спільній діяльності закладу освіти, окремих замовників освітньої послуги та зацікавлених сторін.

Створення, забезпечення функціонування і постійне поліпшування освітнього середовища відбуваються на засадах широкого партнерства, що відображено в угодах (меморандумах).

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: ig-osadchiy (28/Лис/2019)
Переглядів: 551 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук






Copyright MyCorp ©, На сайті використано фрагменти зображень фракталів з https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons; 2024
uCoz