П`ятниця, 17/Тра/2024, 11:44 AM
Персональний сайт Осадчий Іван Григорович
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Методичні рекомендації щодо розроблення внутрішньої системи забезпечення якості освіти!
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [17]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 19




Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Модель досконалості освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти

Осадчий І.Г.,

доктор педагогічних наук

 

Модель досконалості освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти

(Модель досконалості ОП:8ПД)

 

(за матеріалами посібника Осадчий І.Г. Внутрішня система забезпечення якості загальної середньої освіти: науково-практичний коментар у запитаннях та відповідях [Електронне видання] / І. Г. Осадчий Дніпро: Середняк Т. К., 2019, 92 с. – Режим доступу:https://drive.google.com/file/d/1J1mLVOY9ZCYjn48kstaxZ1Wgd3HQ2x8Z/view )

 

 

    Для створення зручного у використанні цілісного уявлення про освітню діяльність закладу загальної середньої освіти пропонуємо під нею розуміти єдність трьох процесів, а саме: вироблення освітньої послуги (створення освітнього середовища), надання освітньої послуги (здійснення освітнього процесу) та забезпечення якості освіти (функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти).

    Освітній процес у закладі загальної середньої освіти подамо у вигляді його моделі досконалості – сукупності обмеженої кількості параметрів досконалості, за допомогою яких можна однозначно описати стан динамічної системи (об’єкта, процесу). Параметр досконалості – це інтегральна макрохарактеристика системи (об’єкта, процесу) за якою оцінюють повноту позитивних якостей (довершеність) будь-чого. Значення параметрів досконалості змінюються дискретно у визначеному інтервалі.

   Освітній процес в закладі загальної середньої освіти доцільно представити у вигляді його Моделі досконалості ОП:8ПД (Освітній процес: 8 параметрів досконалості). Параметри досконалості у цій моделі освітнього процесу є такі.

1. Визначеність цілей. Цілі освітнього процесу чітко визначено на основі застосовних вимог (стандарти відповідного рівня освіти, навчальні програми) та актуалізованих освітніх потреб, а також фактичних даних про наявний рівень набутих учнями компетентностей (знань, умінь, навичок, цінностей).

2. Забезпеченість умов. Освітній процес відбувається в спеціально створеному закладом освіти освітньому середовищі, що відповідає застосовним (законодавчим та регламентувальним) вимогам, зокрема ліцензійним умовам, враховує персоніфіковані освітні потреби здобувачів освіти та уможливлює досягнення ними результатів навчання, передбачених стандартами загальної середньої освіти.

3. Спланованість. Освітній процес має встановлену структуру (існує як «дерево» окремих взаємоузгоджених освітніх процесів різних рівнів), а всі дії з досягнення його цілей визначено, узгоджено між собою та внесено до планів роботи.

4. Актуальність для здобувачів освіти. Всі види навчально-пізнавальної діяльності, яку виконують здобувачі освіти під час здійснення освітнього процесу, тісно пов’язані із сучасними життєвими проблемами особи і суспільства, а тому відповідають потребам здобувачів освіти та є актуальними для них.

5. Залученість здобувачів освіти. Здобувачі освіти вмотивовані, є суб’єктами навчально-пізнавальної діяльності та мають до неї постійний інтерес завдяки її відповідності їхнім особистим потребам та наявній можливості обирати її зміст, види, форми і методи.

6. Результативність діяльності здобувачів освіти. Здобувачі освіти діють успішно та демонструють здатності здобувати визначені стандартом відповідного рівня освіти результати навчання за наданим зразком, та/або за наданим алгоритмом (правилом), та/або за власним алгоритмом (сценарієм).

7. Задоволеність потреб замовників освітньої послуги. Замовники освітньої послуги вважають, що рівень задоволеності їх потреб постійно зростає або потребу задоволено повністю, і це підтверджено результатами проведених вимірювань.

8. Засвоєність уроків для поліпшення. Хід та результати освітнього процесу є предметом моніторингу, вимірювання та оцінювання, а здобуті знання і досвід постійно та успішно використовуються педагогами в подальшому для поліпшення.

    З практичної точки зору доречно, щоб параметри досконалості мали невелику кількість рівнів зрілості.

  Для зручності під час вирішення практичних задач рекомендуємо використовувати такі характеристики рівнів зрілості параметрів досконалості Моделі досконалості ОП:8ПД:

1-й рівень – низький;

2-й рівень – середній;

3-й рівень – достатній;

4-й рівень – високий.

    Визначення рівня зрілості кожного параметра досконалості відбувається шляхом співставлення його дійсного стану із прикладами, наведеними в спеціальній текстовій таблиці (Додаток 1), починаючи з першого рівня і рухаючись до вищих рівнів. Наявним рівнем досконалості освітнього процесу в закладі загальної середньої освіти вважається найвищий рівень зрілості, який було досягнуто всіма його параметрами досконалості без будь-яких невідповідностей критеріям більш низького рівня.

 

 

Додаток 1.

Характеристика рівнів зрілості параметрів досконалості

освітнього процесу (Модель досконалості ОП:8ПД)

 

№ п/п

Параметр досконалості

Рівні зрілості

Низький

Середній

Достатній

Високий

  1.  

Визначеність цілей

Цілі визначено на основі застосовних вимог.

Цілі визначено на основі застосовних вимог та з використанням окремих фактичних даних про рівень сформованості деяких компетентнос

тей в здобувачів освіти.

Цілі визначено на основі застосовних вимог, окремих персоніфікованих освітніх потреб замовників освітньої послуги і окремих фактичних даних про рівень сформованості компетентносте в здобувачів освіти.

Цілі визначено на основі застосовних вимог та актуалізованих освітніх потреб замовників освітньої послуги, а також фактичних даних про рівень сформованості компетентностей в здобувачів освіти та наявне їх постійне поліпшення.

 

  1.  

Забезпеченість умов

Використовуються лише наявні умови.

Використовую

ться наявні умови та присутні окремі дії щодо приведення їх у відповідність до застосовних вимог.

Освітній процес відбувається в спеціально створеному освітньому середовищі, що відповідає застосовним вимогам, враховано окремі персоніфіковані освітні потреби здобувачів освіти і уможливлено досягнення ними більшості результатів навчання, передбачених стандартами загальної середньої освіти.

 

Освітній процес відбувається в спеціально створеному освітньому середовищі, що відповідає застосовним вимогам, враховано актуалізовані освітні потреби здобувачів освіти і уможливлено досягнення ними результатів навчання, передбачених стандартами загальної середньої освіти та наявне його постійне поліпшення.

 

  1.  

Спланованість

Освітній процес сплановано лише з використанням застосовних вимог, плани мають загальний характер, не уточнюються і не поліпшуються.

Освітній процес сплановано з використанням застосовних вимог, плани мають загальний характер, але окремі з них уточнюються та поліпшуються.

Освітній процес має встановлену структуру (існує як «дерево» окремих взаємоузгоджених процесів різних рівнів), а більшість дій з досягнення його цілей визначено, узгоджено між собою і внесено до планів роботи, окремі з яких було поліпшено.

 

Освітній процес має встановлену структуру (існує як «дерево» окремих взаємоузгоджених процесів різних рівнів), а всі дії з досягнення його цілей визначено, узгоджено між собою та внесено до планів роботи які постійно поліпшуються.

 

  1.  

Актуальність діяльності для здобувачів освіти

Здобувачі освіти виконують лише обов’язкову нормативно визначену навчально-пізнавальну діяльність.

Здобувачі освіти виконують обов’язкову нормативно визначену навчально-пізнавальну діяльність та наявні окремі дії щодо забезпечення її актуальності.

Навчально-пізнавальна діяльність, яку виконують здобувачі освіти під час здійснення освітнього процесу, в основному, пов’язана із сучасними життєвими проблемами особи і суспільства, більшість її видів є актуальними для учнів та наявне поліпшення деяких із них.

 

Навчально-пізнавальна діяльність, яку виконують здобувачі освіти під час здійснення освітнього процесу, тісно пов’язана із сучасними життєвими проблемами особи і суспільства, є актуальною для них та постійно поліпшується.

 

  1.  

Залученість здобувачів освіти

Залученість здобувачів освіти не є предметом спеціально організованої діяльності з її забезпечення та підвищення.

Здобувачів освіти лише частково залучено до діяльності як її суб’єктів завдяки наявним можливостям обирати її форми та методи.

Здобувачів освіти залучено до діяльності як її суб’єктів завдяки наявним можливостям частково обирати її зміст, види, форми і методи.

Здобувачі освіти вмотивовані, є суб’єктами навчально-пізнавальної діяльності та мають до неї постійний інтерес завдяки її відповідності особистим потребам та наявні можливості обирати її зміст, види, форми і методи.

 

  1.  

Результативність діяльності

Здобувачі освіти не здатні діяти успішно та демонструвати здатності здобувати визначені стандартами загальної середньої освіти результати навчання навіть за наданим зразком.

Здобувачі освіти діють успішно та демонструють здатності здобувати визначені стандартами загальної середньої освіти результати навчання тільки за наданим зразком.

Здобувачі освіти діють успішно та демонструють здатності здобувати визначені стандартами загальної середньої освіти результати навчання за наданим зразком та/або за наданим алгоритмом (правилом).

Здобувачі освіти діють успішно та демонструють здатності здобувати визначені стандартами загальної середньої освіти результати навчання за наданим зразком, за наданим алгоритмом (правилом) та за власним алгоритмом (сценарієм).

 

  1.  

Задоволеність потреб замовників освітньої послуги

Рівень задоволеності потреб замовників освітньої послуги не визначається.

Рівень задоволеності потреб замовників освітньої послуги визначається епізодично та не в повному обсязі.

  • задоволеності потреб замовників освітньої послуги визначається постійно та наявні дії і результати з її підвищення в окремих замовників освітньої послуги і це підтверджено результатами проведених вимірювань.

Замовники освітньої послуги вважають, що рівень задоволеності їх потреб постійно зростає або потреби задоволено повністю, і це підтверджено результатами проведених вимірювань.

 

  1.  

Засвоєність уроків для поліпшення

 

Засвоєння уроків для поліпшення не є предметом спеціально організованої діяльності педагогічного колективу.

Засвоєння уроків для поліпшення відбувається рідко та не системно.

Хід та результати освітнього процесу систематично аналізуються, а здобуті уроки обліковуються та частково використовуються для поліпшування.

Хід та результати освітнього процесу є предметом моніторингу, вимірювання та оцінювання, а здобуті знання і досвід постійно та успішно використовується педагогами для постійного поліпшення.

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: ig-osadchiy (28/Лис/2019)
Переглядів: 186 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук






Copyright MyCorp ©, На сайті використано фрагменти зображень фракталів з https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons; 2024
uCoz