ПОГОДЖЕНО
на засіданні ради учнівського
самоврядування 27 жовтня 2021року
ПОГОДЖЕНО
на батьківських зборах
18 жовтня 2021 року, протокол №2
СХВАЛЕНО
рішенням педагогічної ради
від 29 жовтня 2021 року, протокол №3
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом закладу освіти
від 29 жовтня 2021 року №67-О
П О Л О Ж Е Н Н Я
про систему та механізми забезпечення академічної доброчесності
Ясенівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів
Ставищенської селищної ради Білоцерківського району Київської області
І.ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Положення про систему та механізми забезпечення академічної доброчесності Ясенівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Ставищенської селищної ради Білоцерківського району Київської області (далі – Положення) є внутрішнім нормативно-технологічним документом Ясенівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Ставищенської селищної ради Білоцерківського району Київської області (далі – заклад освіти), який розроблено відповідно до законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» та Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти Ясенівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Ставищенської селищної ради Білоцерківського району Київської області, схваленого педагогічною радою закладу освіти 30 серпня 2021 року, та який визначає систему діяльності із забезпечення академічної доброчесності в закладі освіти.
1.2. Система та механізми забезпечення академічної доброчесності Ясенівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Ставищенської селищної ради Білоцерківського району Київської області (далі – система забезпечення академічної доброчесності) є комплексним засобом забезпечення академічної доброчесності учасниками освітнього процесу (педагогічними працівниками, учнями та їхніми батьками або особами, які їх заміняють) в закладі освіти.
1.3. Система забезпечення академічної доброчесності є сукупністю загальних принципів, правил, способів і засобів, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання та провадження наукової, навчально-методичної або творчої діяльності для забезпечення довіри до здобутих результатів .
1.4 Система забезпечення академічної доброчесності є об’єктом самооцінювання, яке здійснює заклад освіти, відповідно до встановленого ним порядку.
ІІ. ЗАГАЛЬНІ ПРИНЦИПИ ДІЯЛЬНОСТІ ІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
2.1. Загальні принципи діяльності із забезпечення академічної доброчесності є визначальними та неодмінними засадами на яких вибудовується діяльність із забезпечення академічної доброчесності в закладі освіти і які сприймаються всіма учасниками освітнього процесу як суттєві та обов’язкові.
2.2. До загальних принципів діяльності із забезпечення академічної доброчесності належать такі:
- чесність та порядність у дотриманні академічної доброчесності, що передбачає добровільне прийняття всіма учасниками освітнього процесу незаперечної цінності академічної доброчесності та постійне уникнення і недопущення її порушень;
- взаємна повага та довіра всіх учасників освітнього процесу один до одного та до результатів навчання і наукових, навчально-методичних або творчих досягнень;
- відповідальність учасників освітнього процесу за порушення академічної доброчесності під час навчання та наукової, навчально-методичної або творчої діяльності, а також відсутність протидії заходам з притягнення до відповідальності осіб, які допустили порушення академічної доброчесності;
- публічність щодо діяльності із забезпечення академічної доброчесності та результатів цієї діяльності;
- дотримання законності під час діяльності із забезпечення академічної доброчесності та недопущення звуження прав учасників освітнього процесу, передбачених законодавством;
- недопущення бюрократизації під час діяльності із забезпечення академічної доброчесності, яка може зашкодити освітньому процесу, науковій, навчально-методичній або творчій діяльності в закладі освіти.
- справедливість та неупереджене ставлення до всіх учасників освітнього процесу та результатів їхньої наукової, навчально-методичної або творчої діяльності.
ІІІ. ДОТРИМАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИМИ ПРАЦІВНИКАМИ
3.1. Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надання достовірної інформації про методики і результати виконаних досліджень/вимірювань/оцінювань, джерела використаної інформації та власну педагогічну, наукову, навчально-методичну або творчу діяльність;
- контроль за дотриманням академічної доброчесності учнями, об’єктивне оцінювання результатів їхнього навчання.
3.2. Педагогічні працівники добровільно беруть на себе зобов’язання сприяти дослідженню обставин щодо можливого порушення академічної доброчесності, допущеного учнем або дорослим (колегою, батьками учнів або особами, які їх заміняють, іншими особами).
IV. ДОТРИМАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ УЧНЯМИ
4.1. Дотримання академічної доброчесності учнями передбачає:
- самостійне виконання навчальних (зокрема домашніх) завдань, проходження поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надання достовірної інформації про результати власної навчальної, наукової або творчої діяльності, використані методики і джерела інформації.
4.2. Проявом академічної доброчесності є надання учнем інформації про вклад інших осіб, зокрема батьків або осіб, які їх заміняють, в досягнення представлених результатів власної навчальної, наукової або творчої діяльності, якщо таке мало місце.
V. ДОТРИМАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ БАТЬКАМИ УЧНІВ АБО ОСОБАМИ, ЯКІ ЇХ ЗАМІНЯЮТЬ
5.1. Дотримання академічної доброчесності батьками учнів або особами, які їх заміняють передбачає:
- забезпечення самостійності дітей при виконанні ними домашніх навчальних завдань, творчих або конкурсних робіт (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей), які виконуються за межами навчального закладу;
- наполягання на посиланні на джерела інформації у разі використання учнями ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- забезпечення дотримання дітьми норм законодавства про авторське право і суміжні права при виконанні учнями домашніх навчальних завдань, творчих або конкурсних робіт.
5.2. Допускається лише сприяння батьків щодо створення необхідних умов, зокрема матеріальних, та ресурсного забезпечення діяльності учнів під час виконання ними домашніх навчальних завдань, творчих або конкурсних робіт.
VІ. ПОРУШЕННЯМ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
6.1. Порушеннями академічної доброчесності вважається:
- академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
- самоплагіат – оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукова-педагогічних результатів як нових;
- фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі;
- фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи науково-педагогічних досліджень;
- списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
- обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
- хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
- необ’єктивне оцінювання – свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання учнів;
- надання педагогічними працівниками та іншими особами допомоги учням під час проходження ними підсумкового оцінювання (тематичного, семестрового та річного), державної підсумкової атестації, або створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання;
- використання учнем під час контрольних заходів непередбачених допоміжних матеріалів та/або технічних засобів;
- проходження процедури оцінювання результатів навчання замість інших осіб;
- вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання учнів;
- необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників під час атестації чи сертифікації.
6.2. Встановлення факту та виду порушення академічної доброчесності, допущеного учнем, здійснюється вчителем самостійно або комісійно (у випадку незгоди учня), а факту та виду порушення, допущеного педагогом, – тільки комісійно.
VII. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
7.1. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
- недопущення до позачергової атестації, що має на меті підвищення кваліфікаційної категорії або присвоєння педагогічного звання (діє впродовж 1 року);
- порушення клопотання перед атестаційною комісією про відмову в присвоєнні (діє впродовж 1 року) або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії (діє до початку нової планової/позапланової атестації);
- відмова у нагородженні та поданні на нагородження відомчими і державними нагородами впродовж 1-3 років з дня застосування до педагогічного працівника покарання за порушення академічної доброчесності;
- невключення до складу оргкомітетів та журі, які проводять учнівські олімпіади та інші змагання і конкурси (діє впродовж 1 року);
7.2. За порушення академічної доброчесності учні можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
- зауваження;
- повторне проходження підсумкового оцінювання;
- повторне проходження державної підсумкової атестації;
- повторне самостійне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;
- відмова в прийнятті для оцінювання роботи або недопущення до участі в конкурсах робіт, при створенні яких учнями або іншими особами було допущено порушення академічної доброчесності;
- позбавлення отриманих із порушенням академічної доброчесності академічної стипендії, призових місць на учнівських змаганнях, турнірах, олімпіадах, конкурсах [рішення приймає орган (посадова особа), який їх надав (присвоїв) у порядку, визначеному законодавством або відповідними положеннями].
7.3. Види академічної відповідальності учасників освітнього процесу за конкретні порушення академічної доброчесності визначаються спеціальними законами та цим Положенням в порядку, визначеному механізмами забезпечення академічної доброчесності.
7.4. За дії (бездіяльність), що визнані порушенням академічної доброчесності, особа може бути притягнута й до інших видів відповідальності з підстав та в порядку, визначеному законодавством.
7.5. Відповідальність за порушення академічної доброчесності закладом освіти стосовно фізичних та юридичних осіб, які не є учасниками освітнього процесу, несе директор закладу освіти в порядку, визначеному законодавством.
VIII. МЕХАНІЗМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
8.1. Уповноваженим колегіальним органом управління закладу освіти щодо виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності є комісія з питань забезпечення академічної доброчесності, яка створюється наказом директора закладу освіти та діє на постійній основі.
8.2. До складу комісії з питань забезпечення академічної доброчесності входить заступник директора закладу освіти (голова комісії), вчителі початкової школи (не менше двох осіб) та вчителі, які викладають навчальні предмети в 5 – 9 класах (не менше двох осіб), які зобов’язані впродовж одного року від дати входження до складу комісії пройти навчання в системі підвищення кваліфікації за напрямом «забезпечення академічної доброчесності в закладі освіти».
8.3. Засідання комісії з питань забезпечення академічної доброчесності вважаються правомочними, якщо в них бере участь не менше 2/3 складу комісії, а самі рішення приймаються більшістю голосів від складу комісії. За результатами засідання комісії оформляється протокол, який підписує голова комісії і секретар засідання.
8.4. Рішення комісії з питань забезпечення академічної доброчесності носять рекомендаційний характер, можуть бути оскаржені зацікавленими особами до педагогічної ради закладу освіти та є підставою для видання директором закладу освіти наказу про притягнення до академічної відповідальності учня або педагогічного працівника, подання клопотання до атестаційної комісії щодо невстановлення/позбавлення педагогічного працівника кваліфікаційної категорії або педагогічного звання.
8.5. У разі виникнення у вчителя або організатора конкурсу підозри щодо порушення учнем академічної доброчесності при виконанні ним конкретного навчального завдання або наукової (творчої) роботи вчитель або організатор конкурсу повідомляє про це учневі в усній формі, а також про обраний ним вид покарання для нього за порушення академічної доброчесності. Якщо учень погоджується із вчителем або організатором конкурсу, зокрема і з видом покарання та приймає його (вчиняє необхідні дії, визначені покаранням), вважається, що він своїм визнанням і діями проявив академічну доброчесність і після цього до нього не застосовуються інші види покарань за цей факт порушення академічної доброчесності.
8.6. У випадку невизнання учнем факту порушення ним академічної доброчесності або неприйняття визначеного вчителем або організатором конкурсу виду покарання для нього, вчитель або організатор конкурсу зобов’язані письмово звернутися до комісії з питань забезпечення академічної доброчесності з проханням дослідити роботу учня і всі обставини щодо наявності порушень академічної доброчесності та прийняти відповідне рішення впродовж одного дня. У цьому випадку директор закладу освіти зобов’язаний негайно видати наказ з урахуванням відповідного рішення комісії з питань забезпечення академічної доброчесності та забезпечити його виконання.
8.7. У випадку виникнення в директора закладу освіти, його заступників, працівників закладу освіти або у зовнішніх суб’єктів (фізичних або юридичних осіб) підозри щодо порушення педагогічним працівником академічної доброчесності (за наявності письмового звернення від зазначених осіб), комісія з питань забезпечення академічної доброчесності закладу освіти зобов’язана дослідити вказані факти та прийняти рішення впродовж 5 днів, зокрема і про залучення зовнішніх експертів (за потреби). Остаточне рішення (при застосуванні зовнішньої експертизи) комісія з питань забезпечення академічної доброчесності приймає не пізніше як впродовж 5 днів після надходження до закладу освіти висновків зовнішньої експертизи. Директор закладу освіти зобов’язаний негайно видати наказ з урахуванням наявності остаточного рішення комісії з питань забезпечення академічної доброчесності та забезпечити його виконання.
8.8. Визнання педагогічним працівником факту допущення ним порушення академічної доброчесності до розгляду цього питання на комісії з питань забезпечення академічної доброчесності або на самому засіданні цієї комісії не звільняє його від відповідальності, передбаченої законодавством та/або цим Положенням, але сприяє його полегшенню.
IX. ПРАВА ОСОБИ, СТОСОВНО ЯКОЇ ПОРУШЕНО ПИТАННЯ ПРО ПОРУШЕННЯ НЕЮ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
9.1. Кожна особа, стосовно якої розглядається питання про порушення нею академічної доброчесності, має такі права:
-
- негайно визнати факт порушення нею академічної доброчесності, прийняти покарання і виконати необхідні дії, визначені покаранням;
- ознайомлюватися з усіма матеріалами дослідження щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них нові матеріали та зауваження;
- особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;
- знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності на засіданні комісії з питань забезпечення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності;
- оскаржити до педагогічної ради закладу освіти рішення комісії з питань забезпечення академічної доброчесності про притягнення її до академічної відповідальності або до суду наказ директора закладу освіти про притягнення її до відповідальності за порушення академічної доброчесності.
9.2. Особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, може мати і інші права, передбачені законодавством.
X.ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
10.1. Зміни та доповнення до Положення вносяться в такому ж порядку, як і його погодження/схвалення та затвердження.
10.2. Норми Положення діють тільки в межах чинного законодавства та не можуть йому суперечити.
|