Осадчий І.Г.,
доктор педагогічних наук
Модель управлінської культури директора закладу загальної середньої освіти
(за матеріалами праці Осадчий І.Г. Управлінська культура директора загальноосвітнього навчального закладу: модель, діагностика, розвиток [Електронний ресурс]. – //Народна освіта. – Вип. 2. – 2010 р. www.narodnaosvita.kiev.ua)
Управлінську культуру директора ЗНЗ представимо як кортеж (сукупність, єдність) двох множин – множини макропараметрів В та множини організаційних принципів Х.
Для управлінської культури директора ЗНЗ ці множини мають вигляд
В = {b01, b02, ... bm}, де m N;
X = {X01, X02, … Xk}, де k N, k< m,
bm – якість управлінської культури директора ЗНЗ як інтегральна характеристика великої кількості мікропараметрів управлінської культури (аі) (властивостей ресурсів, здатностей, засобів, способів діяльності тощо);
Xk – цінність управлінської культури директора ЗНЗ як функціональна залежність між якостями управлінської культури, тобто
Xk = f (b01, b02, ... bℓ), де ℓ N, ℓ<m
Отже, інформаційно-синергетична модель управлінської культури директора ЗНЗ має такий вигляд:
УК = < {b01, b02, ... bm}, {X01, X02, … Xk} >
де m N, k N, k< m.
Для того, щоб розкрити конкретний зміст якостей та цінностей управлінської культури директора ЗНЗ, потрібно дослідити його управлінську діяльність на всіх етапах реалізації універсального алгоритму розв’язання проблеми.
Для зручності біля літер, які позначають якості та цінності управлінської культури директора ЗНЗ, будемо використовувати індекси, зокрема
bа. b. c. – умовне позначення якості управлінської культури директора ЗНЗ, де
а – числа від 1 до 12 (кількість етапів універсального алгоритму розв’язання проблеми);
b – числа від 1 до 3 (кількість аспектів, які досліджуються на кожному з етапів універсального алгоритму розв’язання проблеми);
с – числа від 1 до 4 (кількість рівнів сформованості тих чи інших якостей управлінської культури директора ЗНЗ);
Xk – умовне позначення цінності управлінської культури директора ЗНЗ, де
k – число від 1 до 12 (кількість етапів універсального алгоритму розв’язання проблеми).
Запропонований підхід дозволяє виділити і описати 36 якостей управлінської культури директора ЗНЗ, кожну з яких оцінюють за чотирма рівнями сформованості, та 12 цінностей управлінської культури, кожна з яких є функцією трьох відповідних якостей управлінської культури.
Для кількісного вимірювання рівня сформованості якостей управлінської культури (індекс с, від 01 до 04) використовуємо таку кількість балів: початковий рівень (01) – 0 балів; низький рівень (02) – 1 бал; достатній рівень (03) – 2 бали; високий рівень (04) – 3 бали.
Тому числові значення кожної з 12 цінностей управлінської культури як функції (в даному випадку алгебраїчної суми) трьох якостей управлінської культури будуть знаходитись в межах від 0 до 9 балів. Числові значення рівня управлінської культури в цілому – від 0 до 108 балів. Отже, на шкалі рівня сформованості управлінської культури існує чотири якісно відмінних значення (0 балів, 36 балів, 72 бали і 108 балів), які ділять її на три рівних відрізки і яким відповідають три якісно відмінні рівні сформованості управлінської культури: від 0 до 36 балів – низький рівень УК, від 37 до 72 балів – середній рівень УК, від 73 до 108 балів – високий рівень УК.
Конкретний зміст якостей управлінської культури директора ЗНЗ системно представлено у Програмі експертного оцінювання управлінської культури директора ЗНЗ (Таблиця 1).
Результати оцінювання управлінської культури директора ЗНЗ доцільно представляти графічно у вигляді спектра якостей управлінської культури та спектра цінностей управлінської культури. У першому випадку на горизонтальній осі через рівні проміжки позначають якості управлінської культури (bа. b., всього 36), а на вертикальній осі – їх кількісні значення – від 0 балів до 3 балів. У другому випадку (спектр цінностей УК) на горизонтальній осі через рівні проміжки позначають цінності управлінської культури (Хk) (всього 12), а на вертикальній осі – кількісні значення відповідних цінностей управлінської культури – від 0 до 9 балів.
Таким чином, сукупність із дванадцяти тверджень, які є організаційними принципами системи „ управлінська діяльність директора ЗНЗ”, тобто її організаційною культурою і є культурою управлінської діяльності (управлінською культурою) директора ЗНЗ.
Графічне представлення результатів експертного оцінювання управлінської культури директора ЗНЗ дозволяє досить легко візуально виявити „ проблемні зони ” спектрів управлінської культури і розробити програму її розвитку....
|